Wat is een sales funnel en waarom is het belangrijk voor je succes?

Wil je online geld verdienen? Dan behaal je het meeste succes als je je eigen sales funnels bouwt. Maar wat is een sales funnel? Moet je hiervoor een eigen product hebben? Wat is de functie van een sales funnel? En waarom is het belangrijk voor je succes? rn

Wat is een sales funnel?

rnEen sales funnel is je verkoop portaal. Het vormt bezoekers om tot kopers. Wanneer ze door de funnel heen gaan komen ze binnen als bezoeker. Dan vormen ze tot gekwalificeerde lead en uiteindelijk tot klant. Het nederlandse woord voor funnel is trechter. Een sales funnel is een omgekeerde piramide of trechter met boven in de leads(prospects) en onderin de opdrachten/verkopen. Door de conversie (omzetting) van prospect naar klant inzichtelijk te maken is gemakkelijk uit te rekenen hoeveel leads je nodig hebt voor een bepaalde hoeveelheid opdrachten/verkopen. En zo reken je uit hoeveel omzet je kunt behalen.Wanneer de funnel smaller wordt en ze bij het “verkoop” deel aankomen, dan zijn de prospects al voorbewerkt om van je te kopen.sales funnel rn

Terminologie van de sales funnel

rnEr zijn net al wat termen voorbij gekomen. Om het allemaal wat duidelijker te maken staan hieronder de termen uitgelegd.rn

    rn

  • Lead: Een lead is een begrip wat in de verkoop en marketing gebruikt wordt als synoniem van potentiële klant. Iemand die bijvoorbeeld je e-book download in ruil voor een e-mail adres. Dat e-mail adres is je lead.
  • rn

  • Suspect: Een niet gekwalificeerde lead, die nog niet op de hoogte is van het aanbod. Wel bezit een suspect in bepaalde kenmerken om ooit prospect te worden.
  • rn

  • Prospect: Een gekwalificeerde lead. Iemand die op de hoogte is van je aanbod (bijvoorbeeld het e-book).
  • rn

  • Offer: een aanbieding. Dit kan een product of dienst zijn van jezelf of een affiliate product/ affiliate offer.
  • rn

rn rn

De sales funnel uitgelegd

rnZoals de term “trechter” al aangeeft is het wijd aan de top (het beginpunt) en smal aan het einde (het verkooppunt). Aan de top trekt de sales funnel website bezoekers aan door een aanbod wat ze binnenhaalt. Zoals een gratis e-book bijvoorbeeld. Je gebruikt marketing offers om ze andere deals te laten zien. Dit geeft je de kans om informatie te verzamelen over je prospect en het verder te kwalificeren. Door gebruik te maken van dit funnel proces bewerk je bezoekers voor tot potentiele klant. Hoe meer ze naar het smalle gedeelte van de funnel toegaan, hoe groter de kans dat ze van je kopen. De sales funnel is een trechter die toekomstige klanten (prospects) door je verkoop proces heen loodst. Het gooit een wijd net uit en elimineert ongekwalificeerde prospects, mensen die sowieso niet van je gaan kopen rn

Waarom bedrijven gebruik maken van sales funnels

rnSales funnels zijn belangrijk voor een aantal verschillende redenen. Ten eerste maken ze het verkoopproces efficiënter. Omdat alleen gekwalificeerde kopers tot het einde van de funnel komen, verlies je geen tijd aan mensen die toch niet van plan zijn te kopen. Een goede sales funnel helpt je om je verkoopproces voorspelbaarder te maken. Verkopen zijn nooit volledig voorspelbaar, maar je kan een goede inschatting van je winst maken op deze manier. Als laatste helpt je sales funnel je om verschillende metrics te tracken op verschillende punten van het proces. Het is zo opgezet dat het duidelijk is bij welke stap er een probleem voordoet in je funnel. Je kan dit analyseren en aanpassen in bijvoorbeeld de trechterweergave van google analytics. rn

Een voorbeeld van een sales funnel

rnStel je voor dat je spullen verkoopt voor tuinen. Je maakt een blog over tuinieren en aan de zijkant geef je een gratis e-book weg over tuinieren.Zodra een bezoeker het ebook download staat deze persoon op je email lijst. Dan kan je deze persoon tips en verschillende aanbieding sturen per mail. Het aanbod wordt langzaam steeds duurder en dit leidt ze tot je hoofdproduct. Het volledig opnieuw ontwerpen van je tuin. Eerst leest de bezoeker alleen informatie over tuinieren. Misschien willen ze zelf hun eigen tuin ontwerpen. Degene die zich inschrijven op de nieuwsbrief zijn echt geïnteresseerd om een nieuwe tuin te maken. De mensen die ingaan op je aanbiedingen per mail zijn super geïnteresseerd. De mensen in dit segment zijn het meest geneigd om je tuinontwerp te kopen, dus je mailt dit aanbod alleen naar deze mensen.rn

Jaag ze weg

rnEen belangrijk concept om aan te denken is dat de sales funnel niet iedereen aanspreekt. Je focus moet alleen bij degene liggen die interesse hebben in je product. Het is niet erg als mensen zich uitschrijven (als het er niet te veel zijn) omdat je geen tijd wilt verliezen aan mensen die toch nooit van je zullen kopen. Dat is de magie van de sales funnel in actie. rn

Wanneer gebruik je een sales funnel?

rnAls je een eigen product of dienst hebt, dan baat het je zeker om gebruik te maken van een sales funnel. Je kunt ook een sales funnel opzetten wanneer je GEEN eigen producten hebt. Dan maak je gebruik van affiliate producten. Je maakt een blog of ander soort website (optin pagina) waarmee je email adressen verzameld in een bepaalde markt. Vervolgens ga je mensen mailen met tips en offers uit die markt. Je maakt gebruik van affiliate marketing, je mailt ze dus met affiliate producten. Weet je niet precies hoe je dit proces opzet? Volg dan deze videotraining.gratis video training Een goede sales funnel zorgt voor veel winst. Met of zonder eigen producten is het een toevoeging aan je bestaande of nieuw op te zetten business. Zorg dat je er gebruik van maakt!

You may also like...

1 reactie

  1. Jan van As schreef:

    Mooi geschreven artikel! Ik zal hier zeker wat mee gaan doen. Erg duidelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *