SEO tips: Simpel SEO stappenplan

Voor een blogger zijn gratis bezoekers heel belangrijk. Vaak is dit de enige manier om bezoekers te krijgen. Met social media kom je heel ver. Maar verreweg de meeste gratis bezoekers krijg je uit Google. Als je het goed doet… Hier zijn een aantal SEO tips.rn

SEOrnZoekmachine optimalisatie (SEO) is een vak apart. Als je gevonden wilt worden op Google is het noodzakelijk om je in het SEO vak te verdiepen. In dit artikel geef ik je een simpel stappenplan met SEO tips om je positie in Google te verbeteren.

    rn

  • Verbeter je Click through rate op Google;
  • rn

  • Verlaag je bounce percentage en verhoog de bezoekduur op je site;
  • rn

  • Verbeter je link building;
  • rn

  • Verbeter je inhoud.
  • rn

rn

Stap 1: Verbeter je click through rate (CTR) in de zoekresultaten.

rnDit is het percentage van de bezoekers die op je link klikken tegenover de hoeveelheid mensen die je link te zien krijgen. Als 100 mensen je link zien en 1 klikt erop is je CTR 1%. Als 100 mensen je link zien en 5 mensen klikken erop is je CTR 5%. Hoe hoger de CTR, hoe relevanter je site vindt Google. Je kan je CTR verbeteren door goede en informatieve titels te schrijven. Dit wordt namelijk weergegeven in de zoekresultaten. Maak duidelijk wat je te bieden hebt op je site of in je artikel. rn

Stap 2: Verbeter je bounce percentage en bezoekduur van je site.

rnbig benHet bounce percentage is het percentage van bezoekers die je pagina bezoeken en weer weg gaan zonder iets gedaan te hebben. Bezoekers die weg gaan vanaf de eerste pagina die ze bezoeken, hebben niet gevonden wat ze zochten beoordeeld Google. De bezoekduur is de hoeveelheid tijd die een bezoeker op je site doorbrengt. Wanneer je bezoekduur laag is beoordeeld Google dat je niet veel interessants te melden hebt. Als je bounce percentage laag is en de bezoekduur op je site hoog is, dan beoordeeld Google je site als waardevol. Mensen hebben gevonden wat ze zochten met hun zoekwoord. Ze blijven lang op je site dus je inhoud is waardevol genoeg om rustig te lezen. Nu is er een probleem met de manier waarop Google het bounce percentage en bezoekduur op je site berekent. Specifiek wanneer je een blog hebt. Het volgende gebeurt: Je komt op de site. Leest een artikel, dit duurt 3 minuten. Je klikt verder nergens op en verlaat de site. Google ziet het als volgt: Je komt op de site. Doet niks en gaat weer weg. Dit telt als een bounce omdat er nergens op geklikt is. Google meet de tijd vanaf dat je de site binnenkomt tot aan de laatste pagina die je bezoekt. Als je nergens op klikt is er niets om te meten, dus meet Google 0. Nu heb je een probleem, want je artikel is gelezen. Je inhoud was waardevol, maar Google telt dit niet mee in de beoordeling van je site. Wat kan je hier aan doen? rn

Google’s Event Tracking API

rnGelukkig is dit gemakkelijk op te lossen. Google heeft een stuk code genaamd “Google’s Event Tracking API”De code meet elke 10 seconden of de bezoeker nog steeds op je site is. Als een bezoeker langer dan 10 seconden op je site is, telt deze niet meer mee in het bounce percentage. Hierdoor gaat je bounce percentage omlaag. Het meet nu per 10 seconden. Niet meer vanaf aanvang op je site tot laatste pagina weergave. De code plak je in vlak voor de </body> tag op elke pagina van je site. Wanneer je een wordpress thema gebuikt plak je de code onderin het veld waar je Google Analytics code staat. Google’s Event Tracking API code:<script type=”text/javascript”>(function (tos) {window.setInterval(function () {tos = (function (t) {return t[0] == 50 ? (parseInt(t[1]) + 1) + ‘:00’ : (t[1] || ‘0’) + ‘:’ + (parseInt(t[0]) + 10);})(tos.split(‘:’).reverse());window.pageTracker ? pageTracker._trackEvent(‘Time’, ‘Log’, tos) : _gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Time’, ‘Log’, tos]);}, 10000);})(’00’);</script> Gebruik deze stap alleen op websites waar dit nodig is, zoals een blog of artikel site. Deze methode stelt je in staat om het gedrag van je bezoekers beter te meten. rn

Stap 3: Verbeter je link building.

rnIk zal hier kort over zijn. Niet doen:rn

    rn

  • Links kopen
  • rn

  • Spammen
  • rn

  • Links ruilen
  • rn

  • Facebook likes en Tweets kopen.
  • rn

rnIn sommige gevallen kan je wel links kopen, maar dan moet je wel weten wat je doet. Het moet er natuurlijk uitzien voor Google. 1000 links in 48 uur, daar houdt Google niet van. Hetzelfde geldt voor het kopen van Tweets en Facebook likes.Wel doen:rn

    rn

  • Focus op inhoud die het delen waard is op bv social media sites.
  • rn

  • Plaats social sharing buttons en vertel je bezoekers om ze te gebruiken.
  • rn

  • Interlink op je eigen site. Interne links van artikel naar artikel bijvoorbeeld.
  • rn

rn

Stap 4:

rnVerbeter je inhoud. Zorg ervoor dat je niets kopieert. Schrijf alles zelf. Druk je eigen stempel op je artikel. Geef je mening. rn

SEO expert aan het woord

rnSEO is NIET mijn veld van expertise. Daar heb ik mijn collega Linda voor. Ze is een goede lerares. Linda’s tips: Verbeter je resultaten in Google met zoekmachine optimalisatie.Wat je wel kunt doen:rn

    rn

  • Linkbuilding
  • rn

  • Je content optimaliseren
  • rn

  • Sociale media inzetten
  • rn

  • Internet marketing
  • rn

rnWat je beter niet kunt doen:rn

    rn

  • Onnodig linken ruilen
  • rn

  • Linken kopen op pagina’s waar staat dat ze speciaal zijn voor het kopen van linken
  • rn

  • De seo automatiseren
  • rn

  • De zogenoemde “blackhat” methodes gebruiken
  • rn

rnSucces met het veroveren van Google! Vond je dit artikel interessant? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de tips die ik NIET deel op mijn blog. Bron: IM Wealth Builders

You may also like...

5 reacties

  1. Vincent schreef:

    Ondanks je goede tips wordt stap 2 toch afgeraden, lees http://www.rypmarketing.com/blog/515-script-that-fixes-google-analytics-bounce-rate-and-time-on-site-is-a-bad-idea.whtml. Ik ben benieuwd naar je reactie hierop

    • Natalie Martijn schreef:

      De meningen over het toepassen van de Google Event Tracking API zijn verdeeld. Mijn mening is dat het goed werkt op een blog. Op een blog lezen de meeste mensen 1 artikel en gaan dan weer weg. Google telt deze bezoekers niet mee. Vooral de bezoekduur op de site wordt hierdoor beïnvloed. In het artikel waar je naar verwijst schrijven ze dat het een “blackhat” methode is. Dit klopt niet, de tracking code komt van Google zelf af. Het is precies gemaakt voor de redenen die ik beschrijf in mijn artikel. Er zijn geen keiharde bewijzen dat je positie in Google verbeterd door het gebruiken van de Event Tracking API. Wat wel 100% zeker is, is dat je een betere meting maakt van je blog bezoekers. Ik raad dan ook aan om dit alleen te gebruiken op een blog/ artikelsite.

  2. Vincent schreef:

    Natalie, dank voor je antwoord. Ik zal het zeker in gedachten houden. Wellicht is dit ook nog een aanvulling op deze stap, lees http://analytics.blogspot.nl/2012/07/tracking-adjusted-bounce-rate-in-google.html

  1. 24 maart 2013

    […] Installeer een programma wat statistieken bijhoudt (bijvoorbeeld Google Analytics). Houd bij welke keuzes je maakt en kijk wat er gebeurt. Sommige keuzes beïnvloeden je conversie positief, sommige negatief. Lees meer hierover in het artikel Simpel SEO Stappenplan. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *