Het complete 8 stappenplan voor het opzetten van een online business (deel 1)

Het opzetten van een online onderneming is iets waar veel mensen over nadenken. Dat is niet gek, want het is betrekkelijk eenvoudig om online te beginnen en je hebt er geen bergen geld voor nodig. Maar: er zijn uiteraard altijd dingen waar je vooraf goed over na moet denken. Daarom heb ik hier mijn persoonlijke 8 stappenplan voor je beschreven. Het stappenplan is geen “vast” plan, het laat je alleen de wegen zien die jij zou kunnen bewandelen. Want eerlijk is eerlijk, er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Gebruik daarom dit 8 Stappenplan als wegwijzer. Het helpt je na te denken over hoe jij de zaken wil aanpakken op een manier die bij je past. Deze blog reeks bestaat uit 4 delen. Laten we snel beginnen met deel 1. rn

Stap 1: Marktonderzoek

rnmarktonderzoekIk raad altijd aan om iets te gaan doen waar je passie voor hebt, dat zal het veel makkelijker maken om alle stappen snel te kunnen doorlopen. Als je daarvoor kiest zal je ook merken dat een heleboel dingen veel makkelijker gaan. Marktonderzoek is iets waar niet zo heel veel over wordt gesproken. Toch is het zo ongeveer het belangrijkste wat je moet doen om je kans van slagen te maximaliseren. Want je idee kan nog zo goed zijn, als er geen markt voor is zal je nooit slagen. Het is dus belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen om een inschatting te maken of er een markt bestaat voor je idee.rn

    rn

  1. Kan jij je markt bereiken op internet?
  2. rn

  3. Bestaan er Fora en Blogs over je onderwerp?
  4. rn

  5. Bestaan er websites en webwinkels over je onderwerp?
  6. rn

  7. Is er concurrentie?
  8. rn

  9. Kan ik mensen ook offline bereiken?
  10. rn

  11. Bestaan er vakbladen over je onderwerp?
  12. rn

rnDoor het beantwoorden van bovenstaande vragen krijg jij een goed inzicht in de markt die je wl betreden en of die markt genoeg potentieel heeft om geld te kunnen verdienen. De onderstaande drie vragen geven je de doorslag:rn

    rn

  1. Is je markt online aanwezig?
  2. rn

  3. Zijn er mensen op zoek naar dingen die jij wil verkopen?
  4. rn

  5. Kan jij je markt ook offline bereiken?
  6. rn

rnAls je de bovenstaande vragen met “ja” kan beantwoorden is de kans groot dat je in die markt geld kan verdienen. rn

Stap 2: De markt specificeren

rnHet specificeren van je markt is erg belangrijk. Er is nu eenmaal geen enkel product of dienst wat geschikt is voor letterlijk iedereen. Het is dus beter om in je markt een bepaald segment te kiezen. Een voorbeeld:Stel, je hebt een product tegen depressie. Je kan er dan voor kiezen om iedereen die last heeft van depressie te benaderen. Maar het is makkelijker om een segment te kiezen in die markt. Je kan dus zeggen:Depressie, maar beter is nog: Depressie voor Mannen, maar nog beter: Natuurlijke depressie behandeling voor Mannen. Of zelfs: Natuurlijke depressie behandeling voor mannen onder de 40.Zo maak jij je markt specifiek en kan je de verkoop boodschap zo specificeren dat mensen zich bijna persoonlijk aangesproken voelen. Het is makkeliijker om op die manier te verkopen. rn

Stap 3: Nog meer marktonderzoek

rnOm je markt en je klanten nog beter te leren kennen zijn er nog een aantal vragen waar je antwoord op moet krijgen. Soms zal je de antwoorden pas kunnen geven als je eenmaal bent begonnen met verkopen. Dat is niet erg, het zal je helpen om meer nzicht te krijgen in je markt en om je verkoop boodschap als het ware te “fine tunen”… De vragen:rn

    rn

  1. wat is de leeftijd van je klant?
  2. rn

  3. Wat is het geslacht?
  4. rn

  5. Wat is het inkomen en hebben ze kinderen?
  6. rn

  7. Waar woont je klant?
  8. rn

  9. Hebben ze een politieke voorkeur of bepaalde geloofsovertuiging?
  10. rn

  11. Op wie zijn ze boos, wie geven ze de schuld van hun problem?
  12. rn

  13. Hoe ziet hun standaard dag er uit?
  14. rn

  15. Wat voor taal spreekt je klant?
  16. rn

  17. Wat is jouw voordeel, waarom moet je klant bij jou zijn?
  18. rn

rn Een hele rij vragen om antwoord op te krijgen en best een aardig werkje om te doen. Maar je zal er absoluut geen spijt van krijgen. Bewaar alle antwoorden, je hebt ze later weer nodig. In deel 2 vertel ik je over je website.Lees hier het tweede deel. ramses van der werfDeze blog reeks is geschreven door Ramses van der Werf. Ramses is een ondernemer in hart en nieren, heeft diverse winkels gehad, is succesvol op internet en staat bekend als één van de betere internet marketeers in Nederland. Zijn passie is om mensen te helpen meer uit zichzelf en hun onderneming te halen. Via zijn website http://www.cashcode.nl bied hij diverse producten en diensten aan om mensen te ondersteunen bij online ondernemen. Daarnaast geeft hij workshops over diverse onderwerpen en is hij spreker op uiteenlopende evenementen en seminars.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *