6 manieren om je webwinkel te onderscheiden van de concurrent

Het grootste probleem wat ik bij nieuwe online ondernemers zie, is dat ze niet genoeg tijd steken om uit te vinden hoe ze zich kunnen onderscheiden van de rest.Ze zoeken een zoekwoord in een winstgevende niche die niet zoveel competentie heeft. En vervolgens verkopen ze exact hetzelfde product als alle anderen.webwinkel concurrentieEr zijn mensen die tijdelijk succes behalen met deze strategie, maar op de lange termijn verdwijnt de winst langzaam tot er niets meer over is. Weggepikt door de hevige concurrentie. En omdat er geen merk bekendheid is en geen goede fundering is er niets aan te doen.Wanneer jij je online business succesvol wilt runnen op de lange termijn, zul je gegarandeerd falen tenzij je een manier vindt om op te vallen in de menigte. De enige manier om te overleven is om een merk te ontwikkelen wat mensen gaan vertrouwen. In dit artikel geef ik je 6 manieren om dit te doen. rn

Gebruik content om je identiteit bekend te maken.

rnDe meeste succesvolle webwinkeliers die ik ken gebruiken een “content eerst” strategie in hun business. Met andere woorden, ze gebruiken interessante en opvallende content om potentiële klanten in contact te brengen met hun merk. Het verkopen gebeurt in de backend.unieke verkoopwaardeDisney is het schoolvoorbeeld van deze strategie. Denk je dat een gemiddeld volwassen persoon gemakkelijk 6 over geprijsde prinsessen jurken koopt zonder twijfel?rnGeven mensen normalitair 20 euro uit voor een goedkoop shirt dat waarschijnlijk voor 2 dollar in China is gemaakt? Echt niet! De enige reden dat deze mensen zonder twijfel de hoog geprijsde Disney producten kopen is omdat Disney ze in hun content heeft meegenomen. De films zijn zo goed dat de kinderen elke film maar liefst 20 keer kijken!Je moet er rekening mee houden dat je, ookal heb je een product gevonden wat goed verkoopt en je nu op dit moment winst maakt, je in de toekomst misschien geen winst meer zult maken. Je kan wel klakkeloos je merknaam op al je producten printen, maar je merknaam heeft geen waarde tenzij je merk ook echt herkend en gewaardeerd wordt door je klanten. rn

Maak je business menselijk

rnHoe kan je nu je merk herkenbaar en betrouwbaar maken zonder zelf een film studio te beginnen?Niet iedereen kan content maken zoals Disney dat kan. Maar het goede nieuws is dat je niet ver hoeft te zoeken. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Je begint met je klanten zo goed mogelijk te informeren over je producten en services. Neem als voorbeeld mijn webwinkel: Spoonies For Life shop. De winkel hoort bij de Spoonies For Life community.rnOp de Facebook pagina deel ik grappige meme’s en breng ik positiviteit in een moeilijke situatie (chronische ziekte). Ook gebruik ik video’s om bepaalde dingen uit te leggen. Mensen vinden de meme’s en video’s leuk of informatief en delen het. Hierdoor krijgen we meer likes op de pagina. Deze mensen zitten nu in de community en ik kan ze mijn advertenties naar de producten laten zien.

succesvolle webwinkel met verhaal

9.548 keer gedeeld en 387.869 keer bekeken. (deze post is niet geadverteerd)

Op het YouTube kanaal hebben we een wekelijkse show waarin we praten over het dagelijkse leven met een chronische ziekte. Mensen kunnen onze show en de andere YouTube video’s bekijken en zich abonneren op het kanaal. Vervolgens kan ik deze mensen weer bereiken met YouTube advertenties. Op de website staan informatie artikelen en verhalen over het leven met een chronische ziekte. Mensen kunnen deze artikelen delen, zich inschrijven op de nieuwsbrief en vanaf de website naar de webwinkel. Wederom kan ik de mensen die op de website zijn geweest weer bereiken met advertenties. Op al deze manieren komen mensen in aanraking met de community. Ze zien iets wat hun boeit en ze raken gewend aan het logo en het jargon van onze community. Wanneer ze producten voorbij zien komen van de mascotte van de community of een product met het jargon erop, dan zijn ze sneller geneigd om het te kopen. In mijn community vertel ik ook mijn eigen verhaal. Dat ik lijd aan een chronische ziekte en deze business heb opgezet om mijn eigen inkomen te verdienen. De mensen vinden het fijn om producten uit mijn webwinkel te kopen omdat ze het verhaal achter de webwinkel kennen. Het sleutel ingrediënt om jouw winkel te onderscheiden van alle anderen is met content. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om je klanten te helpen en beantwoorden en maak je bedrijf menselijk. Psychologisch zullen ze zich verplicht voelen van je te kopen ookal zijn je prijzen wat hoger. rn

Verkoop unieke producten

rnOok al maak je nu op dit moment winst, wanneer jij exact hetzelfde product verkoopt als je concurrent, stel jij jezelf op voor problemen in de toekomst. Zoals bijvoorbeeld een prijsoorlog. Je doel zal altijd unieke producten moeten zijn. Producten die niemand anders verkoopt. Je zult versteld staan hoeveel producten er internationaal veel verkocht worden maar lokaal niet verkrijgbaar zijn. Zoek uit wat deze producten zijn en importeer ze zelf bijvoorbeeld!Als je creatief bent kan je je eigen producten ontwikkelen of kan je waarde toevoegen aan reeds bestaande producten. Lees de 3 sterren reviews op Amazon om te kijken wat mensen zeggen over de producten die jij wilt gaan verkopen. Lees de review en verbeter de knelpunten waar die mensen over klagen. De uniekheid van je product hoeft niet heel dramatisch te zijn. Een kleine verbetering is soms het enige wat nodig is. rn

Zorg voor uitstekende klantenservice

rnIuitstekende klantenservicen deze tijd is een hele goede klantenservice noodzakelijk.rnMet uitstekende klantenservice bedoel ik niet dat je alleen maar aardig tegen kanten dient te zijn. De klantenservice die ik bedoel is de ongelimiteerde, de klant is koning klantenservice. Ook wanneer dit betekend dat iets heel veel tijd kost. Een voorbeeld wat ik hierin kan geven is het volgende:rnIn mijn spoonies for life webwinkel zijn heel veel producten met designs voor vrouwen te vinden. Dit komt omdat 95% van de chonisch zieke mensen vrouwelijk zijn. Maar er zijn toch nog 5% mannelijke klanten! Menachem vond een sticker erg mooi maar de roze en paarse kleuren spraken hem niet aan. Hij vroeg of ik de sticker niet in blauw en zwart kon aanbieden. Binnen 5 minuten had ik de sticker in het zwart, blauw en rood gemaakt en hij kocht er direct 2. Vervolgens is hij de gehele winkel gaan bekijken en heeft een heleboel kleine aanpassingen gevraagd op designs zodat ze mannen meer aanspreken. Niet alleen gaat Menachem ze kopen zodra ze klaar zijn, de 5% chronisch zieke mannen in onze community zullen deze producten ook liever kopen dan de roze en paarse producten die tot nu toe de overhand hadden in de webwinkel. rn

Biedt een behapbare collectie aanbieden

rnZelfs wanneer je ervoor kiest om niet-unieke producten te verkopen online, dan kan je jezelf nog steeds onderscheiden van anderen. Kies een specifieke categorie of product en probeer de meest uitgebreide verkoper in die markt te zijn. Klanten zijn meer geneigd om te kopen in een winkel die zich specialiseert in hetgeen waar ze naar op zoek zijn. Overal op het web zie ik webwinkels die een grote hoeveelheid verschillende producten aanbiedt. De meest succesvolle webwinkels zijn degene die een duidelijk thema hebben. rn

Vertel een verhaal

rnEen van de beste manieren om een blijvende impressie te maken op je klanten is door het vertellen van een verhaal. Verhalen zijn zo krachtig omdat ze een blijvend beeld achterlaten bij je klanten en je business in een positief licht laten zien (als je het goed doet). Een hele tijd geleden was ik aan het shoppen voor baby spullen online. Er waren zoveel verschillende webwinkels om uit te kiezen dat het onmogelijk was om een keuze te maken. Nadat ik 20 verschillende webwinkels had bekeken heb ik uiteindelijk mijn spullen gekocht bij één specifieke webwinkel van een vrouw met 6 kinderen. Het unieke verkoop verhaal was dat zij als moeder van 6 kinderen persoonlijk ervaring had met elk product in haar winkel. Ze verkocht alleen producten die ze zelf had gebruikt en aanraad. Haar verhaal gaf me direct een goed gevoel en ik heb mijn producten in haar winkel gekocht. rn

Conclusie

rnDe exacte manier waarop jij jouw winkel zult laten opvallen tussen alle anderen is volledig aan jou. Maar voordat je het nodige harde werk gaat doen wat kot kijken bij het openen van een webwinkel moet je zeker weten dat je jezelf kunt onderscheiden van je concurrentie.Zorg dat je een unieke meerwaarde bezit die je concurrenten niet hebben. Als je dit niet hebt zal je niet verkopen, waarom zou je dan alle moeite doen om een gehele webwinkel te maken?

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *