3 tips om jouw website gebruiksvriendelijker te maken (gastblog)

Zeg eens eerlijk, heb jij jouw website een vorm en stijl gegeven die jij mooi vindt, of heb jij deze zo gemaakt omdat hij het beste resultaat geeft qua conversie? Ik gok op het eerste. Helaas is dit één van de meest gemaakte fouten van mensen die graag geld willen verdienen met hun website of blog. Zij gaan uit van een stijl en design wat zij mooi vinden. Maar wat je mooi vindt is eigenlijk totaal niet relevant.Want wat heb je nou aan een website of blog die jij er helemaal geweldig uit vindt zien, maar waar je vrijwel geen resultaten mee behaalt? Precies, daar heb je niets aan. De vraag die je jezelf juist moet stellen is: “Past dit design bij mijn doelgroep, en is de usability goed?”Je website of blog is namelijk niet voor jezelf (wel een beetje natuurlijk), maar voor je bezoekers. Het gaat er dus om of zij zich prettig voelen op jouw website, en of het voor hen duidelijk is. Maak je website daarom voor je bezoeker. Daarom geef ik je in dit artikel 3 bruikbare tips die je direct kunt gaan toepassen om jouw website een stuk gebruiksvriendelijker te maken, en waarmee je jouw bezoeker centraal stelt. rn

 1# Zorg dat je website netjes en overzichtelijk is

rnWanneer je een website gemaakt hebt, dan heb je (als het goed is) een doel in gedachte, en wil je jouw bezoeker leiden naar een bepaalde actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn een e-mailadres achterlaten, of overgaan tot de aankoop van jouw product.rn

gebruiksvriendelijke websiternHet laatste wat je wilt is natuurlijk dat jouw bezoeker jouw website verlaat, voordat dit doel bereikt is. En één van de manieren om dit zoveel mogelijk te controleren is door je website netjes en overzichtelijk te houden, zodat jij jouw bezoekers zonder al te veel afleiding kan leiden naar jouw doel.en naar een bepaalde actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn een e-mailadres achterlaten, of overgaan tot de aankoop van jouw product.

rnEen paar dingen die je dus zeker even moet nakijken op jouw website zijn:rn

    rn

  • Of je niet heel je website hebt volgehangen met knipperende banners, waardoor je website meer weg heeft van een kermis. (En het feit dat veel banners er erg spammy uitziet)
  • rn

  • Je niet teveel kleuren gebruikt op je website, waardoor jouw bezoekers het gevoel krijgen alsof ze worden aangevallen door een regenboog. (gebruik maximaal 2 hoofdkleuren en 1 a 2 accentkleuren.)
  • rn

  • Houd in je teksten zo nu en dan een regel “wit” over, door op enter te drukken. Dit geeft rust in je teksten, en dat leest een stuk prettiger
  • rn

rnDe onderstaande website is dus een voorbeeld van hoe je het absoluut niet moet doen (ook al weet ik dat de eigenaar van de site een leuke omzet draait)rn

lingscarscom

rn

2# Zorg voor een goede structuur

rnOkay, als het goed is zien je pagina’s er nu al netjes en overzichtelijk uit. Maar je bezoeker kan nog steeds je website voortijdig verlaten, wanneer de structuur slecht is.Zo kan je bezoeker bijvoorbeeld afhaken wanneer deze door een bestelproces heen wordt geleid wat totaal niet duidelijk is, of wat veel te veel informatie vraagt van hem. Het is dus erg belangrijk dat je bezoeker binnen 2 klikken op de plaats van bestemming is, en kan vinden wat hij zoekt. Lukt dat niet, dan ben je jouw bezoeker gewoon kwijt, trust me. Dit geldt natuurlijk ook wanneer je een optinpagina hebt, waar je e-mailadressen wilt verzamelen. Ook dit moet je zo simpel mogelijk houden voor je bezoeker, en nooit meer vragen dan een naam en een e-mailadres. Ga je meer gegevens vragen, zoals: “achternaam, leeftijd en adres”, dan kan ik je nu al vertellen dat je waarschijnlijk je optin box kunt weghalen, want dat gaat vrijwel niemand invullen.Zorg dus voor een zo simpel mogelijke en duidelijke structuur, zodat je bezoeker in maximaal 2 klikken op de plaats van bestemming is. rn

3# Geef “Call To Actions” een contrasterende kleur

rnVoor diegene die nog niet exact weet wat een “Call To Action” button is, zal ik het eerst even kort uitleggen. Een call to action button (ook wel CTA button genoemd) is eigenlijk niet meer dan een knop waarmee jouw bezoeker tot een bepaalde actie over kan gaan. Zoals bijvoorbeeld de aankoop van een product, of zich inschrijven op je e-maillijst. Er zijn complete studies over wat nou eigenlijk de beste call to action button is, en daaruit is gekomen dat deze het beste oranje kan zijn, met afgeronde hoeken en natuurlijk een pakkende tekst die aanzet tot actie, zoals bijvoorbeeld “Download Nu!”. Maar het feit dat een oranje button in deze studie als beste uit de bus kwam, wil niet direct zeggen dat dit ook op jouw website of blog zo is. Daarvoor zul je te alle tijden moeten gaan splittesten. rn

Nu aan de slag!

rnGoed, je hebt nu 3 bruikbare tips gekregen waarmee je jouw website of blog een stuk beter kunt gaan aanpassen aan je bezoekers in plaats van wat jij zelf mooi of leuk vind. Bekijk daarom je website of blog eens goed, en analyseer je verbeterpunten. Het helpt natuurlijk ook als je eens iemand anders naar je website laat kijken. Op die manier zul je nog sneller de knelpunten op je website ontdekken. Succes ermee! remon verburgDit artikel is geschreven door Remon Verburg. Op zijn website RVinternetmarketing.nl vind je informatie die jou als online ondernemer verder kan helpen bij het bereiken van jouw doelen. Remon: “Internetmarketing is mijn passie, en ik vind het geweldig om nieuwe websites en concepten op te zetten. En daarnaast vind ik het geweldig om andere ondernemers te adviseren en te helpen om hun business naar het volgende niveau te tillen. Daarom kan je te alle tijden en geheel vrijblijvend contact met mij opnemen.”rn

rn

rn

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *