3 stappen naar een Facebook post die gezien wordt!

facebook postHet is dinsdagochtend 10.00 uur. Je hebt net een nieuw blog geschreven, je bent er helemaal trots op. Je deelt dit met je Facebook vrienden. In afwachting op hun lyrische reacties… Dinsdagmiddag 16.00 uur. Het is al 6 uur later en je hebt maar 1 like. Waarom reageert niemand op je bericht? Vinden mensen het geen goed blog artikel? Hebben mensen interesse in je verloren? En je vrienden dan! Je allerbeste vrienden, zelf die reageren niet.rn

Wat is er aan de hand?

Facebook newsfeed

rnDit fenomeen gebeurt meer en meer nu dat Facebook de newsfeed filtert. Je ziet niet meer de posts op chronologische volgorde. Je kan dit ook nergnes meer aanvinken. Facebook bepaald wat jij te zien krijgt in je newsfeed en wat niet. Je kan daar niet zoveel invloed op uitoefenen. Het enige wat je zelf kan instellen is wie je wel en wie je niet in je newsfeed wilt verschijnen. Maar daar houdt het op. Hoe breng je je post toch nog onder de aandacht, zonder dat je het nog 5x hoeft te posten op je timeline? rn

Hoe zien mensen je Facebook post?

rnWanneer je de volgende keer de aandacht wilt trekken voor een post in de newsfeed, vraag dan of mensen je post willen delen. Het maakt niet uit wie het deelt. Als Facebook ziet dat het gedeeld wordt, dan is het kennelijk belangrijk en komt het bij meer mensen in de newsfeed te staan. Stel een vraag in je post die een reactie uitlokt. Hoe meer interactie je hebt op je post, hoe meer mensen je post in hun newsfeed zien staan. rn

Post promotie

rnZorg er ook voor dat je het op tijd deelt. Het neemt tijd in beslag voordat je post bij veel mensen in de newsfeed komt te staan sinds de nieuwste Facebook update. Facebook wilt namelijk dat je betaalt om gezien te worden. Dit kan je doen door middel van promoted posts. Als je post promotie doet dan komt je post bovenin de newsfeed van al je vrienden te staan. Ik snap deze keus vanuit het perspectief van de marketeer. Maar als privé gebruiker slaat dit natuurlijk helemaal nergens op. Je wilt toch niet betalen om je vrienden te laten zien wat je hebt gegeten vanavond? Of hoe grappig je kat doet? rn

Facebook groepen

rnDeel het artikel in Facebook groepen. Alle leden van die groep zien je nieuwe post dan in hun newsfeed staan. Nou ja, alle… Hier geldt hetzelfde principe als bij de timeline. Maar de kans dat je post door de leden van de groep worden gezien is vele malen groter dan dat je post in de newsfeed van je vrienden gezien wordt. rn

Conclusie

rnHoe krijg je meer aandacht op je Facebook post?rn

    rn

  • Zorg dat je post gedeeld wordt
  • rn

  • Stel een vraag die reacties uitlokken
  • rn

  • Deel je post in groepen
  • rn

rnLukt dit allemaal niet? Betaal dan voor post promotie. Dan weet je zeker dat je post gezien wordt. Want dat is wat Facebook wilt. rn

An annoying real life Facebook update:

rnVolg Expeditie Internet op Facebook. Ik zal mijn best doen zodat je mijn updates ook echt te zien krijgt 😉

You may also like...

4 reacties

  1. Chelsea Bosters schreef:

    Hallo Natalie, Wat een interessant artikel. Wel worden er denk ik wel een aantal dingen over het hoofd gezien. Een reden dat je artikelen evt. bij weinig mensen in de nieuwsfeed komen is het facebook fenomeen ‘Edgerank’. Deze formule bepaalt hoevaak jouw update gezien wordt door volgers. Interessant voor jou en voor je volgers: http://marketingmed.nl/4-onbekende-nadelen-van-facebook-voor-bedrijven-infographic/ Daar vind je de infographic ook waar het fenomeen wordt uitgelegd. Ik hoor graag van je!;)

  2. Sybje schreef:

    Als ik me niet vergis kan je bij jezelf wel instellen dat je de berichten op chronologische volgorde krijgt. Als je op Facebook aan het begin van je nieuwsfeed staat, dan kan je rechtsboven op iets klikken (ik ben vergeten wat) dan kan je kiezen voor chronologisch of voor belangrijke updates.

    • Natalie schreef:

      Dat klopt Sybje, maar die moet je aanklikken elke keer als je online komt bij Facebook. Dit blijft niet automatisch aan staan. Dus mensen krijgen toch 95% van de tijd de top stories te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *